Cajamarca

28 april 2014 - Cajamarca, Peru

Cumbe Mayo was super! Het is een soort stenen bos op 3500 m hoogte, en onderweg daarheen heb je een heel mooi uitzicht over Cajamarca. Ik was de enige buitenlander in een groep peruanen, ik vind de groepsfoto erg grappig! Op de terugweg moesten we ook even stoppen omdat een cavia de weg blokkeerde, daar moest ik ook hard om lachen (de rest vond het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld).

'S avonds ben ik wat gaan drinken met onze couchsurfing-host, hij nam mij en een groepje anderen mee naar een verborgen bar waar we een typisch peruaans drankje bestelden (geen idee wat het was), en uiteindelijk zijn we naar een club geweest. De volgende dag heb ik het nogal rustig aangedaan, Robert is toen hier aangekomen en we hebben wat door de stad gelopen. Jammer genoeg regent het hier meestal 's middags, dus we hebben niet zo veel kunnen zien.

De afgelopen 2 dagen hebben we geprobeerd om naar de waterval in Llanacora te lopen (10 km), en vandaag is het eindelijk gelukt! Gisteren kwamen we onderweg een bordje met een pijl naar een ruine tegen, toen zijn we van de weg afgegaan en hebben we een heuveltje beklommen (ondertussen riepen kinderen naar ons 'NEE gringos, daarboven zijn demonen) waar geen ruines waren. Op de terugweg verdwaalden we en stonden we midden in een weiland toen het hard begon te regenen, dus toen we weer een weg tegenkwamen zijn we terug naar Cajamarca gegaan in de bus. De landschappen waren in elk geval de moeite waard, het is hier heel erg mooi!

Vandaag zijn we, met een Australische jongen die hier ook couchsurft, via een andere weg gelopen. Weer werden we afgeleid, deze keer door een grot die 150 meter boven de weg lag en die we natuurlijk niet konden missen :) Eenmaal in de grot begon het weer hard te regenen, dus uiteindelijk hebben we daar nog minstens een uur gezeten en was het nogal moeilijk weer naar beneden te komen - de kleine stroompjes die we eerder zagen waren nu een stuk moeilijker over te steken! Net voor 6 uur (zonsondergang) zijn we toch bij de waterval aangekomen, ik had nog niet eerder een bruine waterval gezien, eens kijken of ik de video kan uploaden.

We blijven waarschijnlijk nog 1 dag in Cajamarca om naar de Inca-baden te gaan, daarna gaan we om 05.30 naar Chachapoyas. Ik heb gehoord dat het een hele mooie route is!