El Bolsón

15 januari 2015 - El Bolsón, Argentinië

Wow, ben ik hier al 2 weken? Het hostel in el Bolsón is zo geweldig dat de tijd veel te snel voorbij gaat. We zitten in the middle of nowhere met een enorme tuin, een lavendelveld, een rivier in de achtertuin en heel veel hangmatten. 's ochtends is er ontbijt met zelfgebakken brood en jam, kun je yoga doen (de eerste keer dat ik dat doe en ik vind het heel leuk!) en 's avonds wordt er voor je gekookt als je dat wil en kun je zelfgemaakt bier drinken, we hebben nu een klein vast groepje en er komen steeds leuke mensen bij. Eigenlijk is iedereen de hele dag in het hostel, je gaat naar het dorp voor de super- of toeristenmarkt of om een trek te doen. Op ongeveer een uur lopen heb je een paar boerderijen waar je biologische kaas (eindelijk goede kaas na 9 maanden hier), yoghurt, appelsap, fruit en groenten kunt kopen. Het is zo fijn om eindelijk weer eens gezond en vers te eten, ik voel me heel goed hier!

Ongeveer een week geleden ging ik met 2 vrienden uit het hostel, Ellie en Arthur, een 3-daagse trek doen. Op dag 1 vertrokken we veel te laat, na een uur langs een mooie blauwe rivier te hebben gelopen kwamen we aan op het checkpoint. Het was al 3 uur en we zouden nog 6-7 uur moeten lopen, dus we moesten opschieten om voor zonsondergang - rond 22.00 - aan te komen. Die eerste dag was vooral omhoog, ik denk dat we zo'n 4 uur naar boven hebben moeten lopen. Gelukkig waren we alle drie niet al te snel dus was het niet te zwaar :) Het pad was soms best moeilijk, je moest vaak onder omgevallen bomen door of proberen niet in de modder te vallen wanneer je over boomstronken liep, en ook was ik niet gewend aan de zware backpack: we moesten een slaapzak en eten voor 3 dagen meenemen, naast natuurlijk wat kleding en andere dingen. Uiteindelijk kwamen we rond half 10 aan en hadden we nog net een heel mooi uitzicht op de besneeuwde bergen. Na snel gekookt te hebben gingen we meteen naar bed, we sliepen op dunne matrasjes op de grond met nog zo'n 20 andere mensen.

Op dag 2 zijn Ellie en Arthur vroeg opgestaan om een extra hike te doen naar een meer, maar omdat er eerder was verteld dat dat best gevaarlijk was heb ik besloten dat niet te doen en wat extra te slapen :) Daarna gingen we naar de volgende refugio, wat 4 uur zou zijn - makkelijk, dachten wij. De eerste 2-3 uur waren heel fijn, niet te moeilijk en we kwamen mooie meren en veel spechten tegen. We stonden ergens bij een mooi uitzicht en ik dacht 'dit is harstikke leuk, waarom doe ik dit eigenlijk niet vaker?'. 10 minuten later had ik het antwoord: we moesten naar beneden en moesten takken en planten vasthouden om niet te vallen, het ging zo langzaam en er leek maar geen eind aan te komen dus ik was nogal geïrriteerd. Ik denk dat we een uur over minder dan een kilometer hebben gedaan, en daarna was het nog anderhalf uur lopen. We waren zo blij toen we eindelijk daar waren! De refugio zat helemaal vol met Argentijnen, het was enorm druk omdat het nu hoogseizoen is, we sliepen in de keuken op de grond met nog 25 anderen.

Op dag 3 probeerden we uit te slapen, wat natuurlijk niet lukte met zoveel mensen.. Zo rond 10 uur deden we nog een kleine hike naar een waterval (die viel tegen), en daarna zijn we doorgelopen naar het eindpunt. De meeste mensen doen alleen deze dag ipv de drie dagen, ik vond de omgeving deze dag lang niet zo interessant als die van de vorige dagen, dus gelukkig waren we zo'n 4 uur later terug in el Bolsón. Al met al een hele mooie, maar ook best zware hike, ik ben trots dat ik het heb volgehouden.

Ik blijf nog hier tot zondagavond, dan vertrek ik met Sue, een Canadese die ik hier heb leren kennen, naar Puerto Madryn. Tot die tijd staat er nog een bierproeverij en een verjaardagsfeestje op het programma :)

1. Mary:
    17 januari 2015
    Mooi hé die natuur. Nou snap je eindelijk waarom ik zo van wandelen en fietsen hou :). Geniet lekker van de schone lucht en het heldere water; hier is het heel anders.
    Kus, mam