Iguazu watervallen

15 maart 2015 - Puerto Iguazú, Argentinië

Ik ben zo blij dat ik naar de watervallen ben gegaan, het was ongelooflijk! Op het moment dat ik het hostel binnenstapte wist ik dat het een hele leuke tijd zou worden: lekker weer, een zwembad, ik werd ge-upgradet van de 16-bed dorm naar eentje met maar 3 anderen, iedere avond samen eten en ook nog eens een half uur per dag gratis caipirinha's :) Op de eerste avond legde de eigenaar ons ook uit wat we konden doen in het park, heel fijn want het is super groot en moeilijk te doen in maar 1 dag, ook al zou ik alleen maar de Argentijnse kant gaan doen.

De volgende dag ging ik samen met Marie (die ik in de bus had leren kennen) naar het park. De eerste dieren die we tegen kwamen waren coatis, een soort jungle-wasberen die er heel schattig uitzien maar ook je eten stelen en kunnen bijten, dus die heb ik maar niet geaaid.. Onderweg naar de 2 meest bezochte paden kwamen we ook een groepje apen tegen, cool! We begonnen met lager gelegen pad, daar (en in het hele park) zijn zo enorm veel vlinders, kleine watervalletjes met regenbogen, mooie vogels en hier zagen we de watervallen voor de eerste keer. Van nogal ver weg, dus het was nog niet zo geweldig. Toen we het hogere pad deden was dat wel anders, je loopt net boven de watervallen af en kunt het water keihard naar beneden zien vallen. Na dit pad zagen we een kaaiman in het water liggen, en toen gingen we door naar wat voor mij het meest indrukwekkende is wat ik ooit heb gezien: de Devil's throat.

Om daar te komen loop je eerst een kilometer over de rivier, en dan opeens zie je een enorm gat (http://marliesopreis.reislogger.nl/foto/algemeen/img-8198.1635762) en wanneer je dichterbij komt, wow. Er valt daar zo ontzettend veel water naar beneden dat er een grote stoomwolk waarin je steeds een regenboog kunt zien. Als je te dichtbij staat en de wolk blaast jouw kant op ben je binnen twee seconden echt zeiknat, maar wat deze plek nou echt zo speciaal maakt: als je alleen naar het water kijkt dat naar beneden valt, lijkt het net alsof je aan het hallucineren bent, ik heb nog nooit eerder zoiets gezien!

We besloten om de volgende dag nog een keer naar het park te gaan om een ander pad te lopen. Dat voelde veel meer alsof je echt in de jungle was, we kwamen bijna geen andere mensen tegen (op de andere paden is het nogal druk, maar nog steeds vond ik het niets vergeleken met een normale dag in een Nederlandse dierentuin bijvoorbeeld, ik had het veel drukker verwacht). Ik dacht dat we hier wat meer dieren zouden zien, maar dat was totaal niet zo. We zagen enorme mieren en wat vlinders, maar geen aapjes of vogels. Op het einde van het pad was een kleine waterval met een meertje waarin je kon zwemmen. Lekker, want het is daar zo heet! Na dit pad gingen we nog een keer naar de Devil's throat, waar we weer een uurtje naar het water hebben lopen staren :)

Op mijn laatste 2 dagen in Puerto Iguazu heb ik veel tijd doorgebracht rond het zwembad met 2 Nederlandse meisjes, zijn we goed uit eten geweest en ben ik bijgekomen van de drukke dagen in BA en Iguazu. Na mijn laatste lange busreis - met natuurlijk de onmisbare vertraging van 2 uur ;) - ben ik weer terug in Buenos Aires. Gisteren ging ik naar Chinatown en was ik heel erg onder de indruk van een winkel waarin je verse sushi en hummus kon kopen (ik ben qua eten ondertussen snel blij, en ik denk dat ik helemaal los ga straks in de AH haha). Ook ging ik mee met een Argentijnse pubcrawl maar daar was niet veel aan, dus ik was om 3 uur 's nachts relatief vroeg terug - dat is de tijd waarop de mensen hier pas op stap gaan, geen idee hoe ze het volhouden.

En dan komt het einde opeens snel dichtbij, over iets meer dan een week zit ik in het vliegtuig terug. Van het weersvooruitzicht word ik in elk geval niet erg blij, dus ik ga nu naar buiten om nog even van de zon te genieten :) Tot snel!