De Inca Jungle trek en Machu Picchu

4 augustus 2014 - Puno, Peru

O yes, ik ben zo blij dat ik deze tour heb gedaan en niet de traditionele Inka trail of Salkantay! Waarom?

Dag 1: Na een busreis van een paar uur stappen we uit op 4000 m hoogte naast een besneeuwde bergtop. Koud!! In een paar uur gaan we over 50 km meer dan 2000 m naar beneden zonder te hoeven trappen. Het uitzicht is geweldig en het wordt steeds warmer en groener, en op het einde steken we ook nog een paar kleine riviertjes over. Voor een daarvan waren we eerder gewaarschuwd, nummer 7 was de 'gringo-killer' en na nummer 6 duurde het erg lang voordat we daar aankwamen wat het nog spannender maakte.. Maar het viel zoo erg mee, bij een andere ben ik wel bijna gevallen maar dat kwam op het laatste moment toch nog goed :) Na het 'mountainbiken' kon je gaan raften, dat heb ik niet gedaan en in plaats daarvan gingen wij vast bergop naar de eerste slaapplaats. Ondertussen kwamen we een aapje tegen (die zat wel vast aan een touw, anders steelt hij blijkbaar paspoorten), en mochten we in een huisje verschillende vruchten proberen. Op het laatste stuk was het donker en liepen we onder een enorm mooie sterrenhemel verder, omdat er verder niemand woont is het overal waar je kijkt zwart, dat is heel bijzonder. Na het eten zijn we allemaal meteen naar bed gegaan, tijdens deze trekkings is het zó normaal om om 8 uur te gaan slapen.

Dag 2: Om 8 uur op zodat we om half 9 konden vertrekken. Dat werd anderhalf uur later omdat we het veel te druk hadden met het spelen met de huisdieren (een papegaai en een miereneter), onszelf te verkleden en onze gezichten te laten beschilderen met een hele oranje natuurlijke zonnebrand uit een vrucht. Dit zou eigenlijk de zwaarste dag zijn met 8 uur lopen, maar toen we na een half uur lopen al een lange pauze hielden wist ik dat het mee zou vallen :) We hebben een stukje over een echte Inca trail gelopen en overal waren zoveel vlinders. Gelukkig waren er 3 meisjes die heeeel langzaam liepen en kon ik dus makkelijk even 5 minuten stoppen om naar de planten en vlinders te kijken. Tijdens de wandeling stopten we ook nog even om te zwemmen in de rivier, en ik vond het heel leuk dat we een keer de rivier over moesten steken in een soort kabelbaantje. Onze dag eindigde in de hot springs, heel fijn na 2 dagen met alleen een koude douche (= niet douchen). Na het eten zijn we nog met zijn allen op stap geweest om de verjaardag van iemand te vieren, ongelofelijk dat ze in dat kleine dorpje een discotheek hadden die doordeweeks open was

Dag 3: om 6 uur op om te gaan ziplinen (dat we zo vroeg op moesten staan werd natuurlijk niet verteld toen ik het boekte, maar het was het zo waard!) Heel eng op het begin en toch zo leuk :D Dat we zo vroeg op moesten betekende wel dat we de wandeling later op de dag erg langzaam konden doen, er was nog een 2e groep die pas een paar uur later terugkwam van het ziplinen (en die hebben ons uiteindelijk nog bijna ingehaald). Weer een hele mooie omgeving waar we doorheen wandelden, en ondertussen kwam ik de oranje gallito weer tegen en heb deze keer wel een foto kunnen maken. We liepen langs de spoorlijn af naar Aguas Calientes, hét startpunt om naar Machu Picchu te gaan.

Dag 4: om 4 uur op om naar Machu Picchu te gaan. We hadden 2 opties: lopen (een uur naar boven) of met de bus. Na de Colca Canyon wist ik dat bergbeklimmen niet mijn ding is, al helemaal niet voor 6 uur 's ochtends, en ben ik dus met de bus gegaan. Ik stond om 04.20 in de rij om de eerste bus van 05.30 te pakken en het was al harstikke druk, ik kan me niet voorstellen hoe lang de mensen die om 05.30 aankwamen moesten wachten.. Om 6 uur waren we allemaal boven en konden we naar binnen (ik was nog even benieuwd of ik wel echt naar binnen mocht, volgens mijn ticket was ik een Canadese man). Die eerste keer dat je Machu Picchu ziet is echt onvergetelijk, zo bijzonder! De eerste paar uur kregen we een tour en daarna zijn we de Machu Picchu mountain op gegaan. In 1,5 uur naar boven, dat was weer even afzien maar het uitzicht was super mooi vanaf die hoogte. In totaal zijn we ongeveer 9 uur in Machu Picchu geweest, het leek echt alsof we er maar 3 uur waren. Daarna liep ik rustig naar beneden en was ik heel blij dat ik 's ochtends de bus had genomen, ik denk niet dat ik in anderhalf uur naar boven had kunnen lopen. Na een laatste keer avondeten gingen we een uurtje met de trein en daarna nog 2 uur terug naar Cusco, we kwamen rond half 2 's nachts terug. Een paar van de mensen waar ik het heel goed mee kon vinden hadden nog geen hostel en zijn uiteindelijk in mijn hostel beland. Mijn laatste 2 dagen in Cusco waren daarom extra leuk, we kenden elkaar al best goed en het was zo gezellig! Jammer genoeg zijn we nu allemaal een andere kant op gegaan, maar ik ga er van uit ze ooit nog eens te zien :)

Ondertussen ben ik in Puno bij Lake Titicaca, ik doe morgen een eilandtour en ga dan meteen door naar Bolivia, want volgens mij is mijn visa al verlopen. Mijn 4 maanden in Peru zijn zo snel voorbij gegaan, ik heb zo veel gezien en gedaan en ben heel erg onder de indruk van de natuur hier. Wat ik niet ga missen aan Peru zijn de mannen (te opdringerig) en het eten, maar volgens mij wordt dat in Bolivia niet veel beter. Volgende update vanuit Bolivia!

1. Mary:
    6 augustus 2014
    Tja, zo'n blonde schone alleen op pad, geen wonder dat de mannekes dan opdringerig worden...
    Super dat je dit allemaal onderneemt.
    kus, mam
  2. Hellen:
    7 augustus 2014
    Hoi marlies, het is weer een geweldig verhaal, vind het echt stoer wat je allemaal doet. En wat een mooie plaatjes. Is de kleurrijke outfit op de foto van jezelf of heb je die even geleend.? Staat je goed.
    Wij hebben onze vakantie in frankrijk wat ingekort, we hebben heel veel regen gezien. Verder is het hier maar saai als ik het vergelijk met wat jij allemaal meemaakt.
    Dus geniet er van.... heb trouwens net mijn belofte pas waar gemaakt, was het even ivm vakantie vergeten xx
  3. Marlies:
    9 augustus 2014
    Wat een leuke complimentjes, dank jullie wel!

Ik hoop dat je toch een hele leuke vakantie hebt gehad tante Hellen, het hoeft niet spectaculair te zijn zolang je er maar van geniet :) De outfit op de foto heb ik geleend, maar ik heb ondertussen wel een Alpaca-trui gekocht (en iedereen in het hostel hier in La Paz heeft dezelfde haha) xx