Lake Titicaca

8 augustus 2014 - La Paz, Bolivia

Ik ben al in La Paz, de afgelopen dagen zijn erg snel voorbij gegaan. Op mijn halve dag in Puno ben ik naar de drijvende eilanden gegaan, die liggen op het Titicaca meer (hoogst bevaarbare meer ter wereld) op ongeveer een half uur van de kust. Zo iets heb ik nog niet eerder gezien, het zijn zo'n 80 eilanden die bewoond worden door inheemse families die nog op erg traditionele manier leven. Tegelijkertijd was het ook nogal toeristisch, elk eiland wordt dagelijks bezocht en de mensen zijn dus gewend aan bezoek van buitenlanders. Na een uitleg door de president (elk eiland heeft er 1) over hoe de eilanden kunnen blijven drijven mochten we in de huisjes kijken. Er staat echt alleen een bed in, de wc is op het hoofdeiland en daar moet je met de boot heen. Én er moet iedere week een nieuwe laag riet op het eiland gelegd worden, anders zinken ze. Ik zou er niet kunnen wonen!

Na de toer ging ik meteen door naar Copacabana en ben ik de grens met Bolivia overgestoken. Dat ging veel makkelijker dan ik had gedacht, er werd niet eens gekeken of ik wel binnen de 4 maanden was gebleven :) Tijdens een hele mooie zonsondergang kwamen we aan in Copacabana, en met 3 mensen uit de bus hebben we een hotel geboekt. Er was een festival aan de gang, dus alle hostels waren al vol. Wow, wát een luxe ineens; geen ijskoude kamer 's ochtends, warm water (heel ongewoon rondom het meer) en een ontbijt dat niet uit brood met jam bestond, heerlijk. En dat voor 7 euro per nacht!

Op mijn eerste dag in Copacabana heb ik vooral veel rondgelopen, en op het einde van de dag wist ik waarom er overal 'kijk uit voor zakkenrollers tijdens het festival'-briefjes hingen: er waren een paar gaten in mijn tas gesneden, maar omdat ik nooit waardevolle dingen in mijn tas doe was er helemaal niets weg. Alleen jammer dat ik nu op zoek moet naar een nieuwe tas ;) Het festival zelf was niet echt groots, het waren vooral veel locals die op straat aan het drinken waren en vreemd genoeg waren alle auto's beplakt met hoedjes (en soms met een stropdas).

Ik ben ook naar de Isla del Sol en Isla de la Luna geweest, dat vond ik wat minder interessant dan de drijvende eilanden, er was veel minder contact met de lokale bevolking. Wat wel echt geweldig was was dat je vanaf het meer op de horizon een besneeuwde berg ziet, dat kan ook alleen maar op die hoogte (3900 m).

'S avonds vertrok ik naar La Paz, de vreemdste busrit die ik tot nu toe heb meegemaakt. Na een uur moesten we opeens de bus uit om het meer over te steken, niemand wist hiervan en toen we uitstapten was wel duidelijk waarom dit ons niet was verteld: het was donker, koud, en de golven waren eigenlijk te hoog om met die krakkemikkige bootjes het meer over te steken. Ons bootje heette de Titanic (fijn begin), ik zat naast een jongen die bijna werd fijngeknepen door een local die het heel eng vond en panisch begon te bidden en midden op het meer sloeg de motor een paar keer af, maar we hebben het gehaald.

Ik ben sinds gisteravond in La Paz en heb de dag doorgebracht met 2 jongens die ik tijdens de Jungle Trek naar Machu Picchu leerde kennen, zo leuk dat we elkaar zo snel weer hebben gezien! We zijn met de teleferico (het meest moderne ding dat ik tot nu toe in Peru en Bolivia heb gezien, ik was er echt van onder de indruk) naar boven gegaan en zijn daarna in een Nederlands restaurant wat gaan eten. Jammer genoeg hadden ze daar geen friet speciaal of hagelslag, daar heb ik echt zo veel zin in.. Foto's komen later, die kan ik niet uploaden vanuit het hostel. Hasta luego!