Cafayate + San Pedro de Atacama, Chili

1 november 2014 - San Pedro De Atacama, Chili

Vanuit Salta deed ik een dagtripje naar Cafayate, op ongeveer 3 uur daarvandaan. Onderweg kwamen we langs hele mooie bergen (Quebrada de las Conchas) en zijn we ook gestopt bij een natuurlijk gevormd amfitheater. In Cafayate zelf zijn we naar een bodega gegaan om te zien hoe wijn gemaakt wordt. Dit was een hele moderne, dus we zagen vooral machines en het was een stuk minder romantisch dan ik het me had voorgesteld. Daarna hadden we 2 uur in het dorp, ik heb empanadas gegeten en vond ook een plek waar je rode wijn-ijs kon proberen, best lekker! Daarna gingen we naar een meer traditionele bodega, dat was meer wat ik had verwacht daarvan, en mochten we ook wat wijn proberen. Op de terugweg had ik een veel beter uitzicht vanuit het busje en was het ook meteen een stuk gezelliger, op de heenweg was het een beetje ongemakkelijk omdat er veel oudere mensen en stelletjes in de groep zaten. Na deze trip was ik helemaal kapot, jammer genoeg was het heel moeilijk om te slapen in Salta omdat het nog warmer was geworden, ik was dus ook blij toen ik donderdag weer verder kon naar San Pedro de Atacama (Chili).

De weg tussen deze 2 steden was ook weer heel mooi, onderweg kwamen we een kleine zoutvlakte en mooie meren tegen + de zevenkleurige berg waar ik eigenlijk ook heen wilde vanuit Salta maar geen tijd voor had, lekker toevallig! De grensoversteek was wel heel onefficient, met een hele bus eerst de stempels halen en daarna de rugzakken uit de bus halen om te laten scannen. We waren met zoveel mensen dat we niet allemaal in het gebouwtje pasten, en het waaide super hard buiten dus dat was niet heel fijn.. In de bus kwam ik León tegen, die zat in hetzelfde hostel in Salta en was daarna verdergegaan naar een klein dorpje. We hadden ook hier in Atacama hetzelfde hostel geboekt, maar na 1 nacht moesten we op zoek naar een nieuwe (die andere zat vol) en dat bleek ontzettend moeilijk. Blijkbaar was het gisteren een nationale feestdag in Chili, dat wisten wij natuurlijk niet en daardoor zat zowat alles vol, we hebben minstens 15 hotels/hostels moeten vragen voordat we er eentje vonden.

Gisteren hebben we een tour gedaan in de Valle de la luna (maanvallei) en Valle de la muerte (vallei van de dood, klinkt beter in het spaans). De maanvallei was enorm mooi, het leek inderdaad net alsof je niet meer op deze wereld was. We stopten ook bij een zouttunnel waar we doorheen liepen/kropen, en daarna klommen we naar boven waar het echt net leek alsof je op de maan was. Na weer even in het busje kwamen we bij een uitzichtpunt over de Valle de la muerte wat heel mooi was, maar echt ongelofelijk vond ik onze laatste stop: uitzicht over de vallei en de bergen (+ vulkaan Licancabur, daar kwamen we ook langs tijdens de Uyuni tour) en we bleven daar om de zonsondergang te zien, wow!!

Ik had ook een astronomie-tour geboekt voor gisteravond omdat dit een van de beste plekken ter wereld is om de sterren te zien, maar jammer genoeg werd die geannuleerd. Gelukkig kan ik die tour ook doen vanuit La Serena, daar vertrek ik vanavond naartoe. San Pedro de Atacama is heel klein en erg toeristisch, dus ik wilde niet te lang hier blijven. Sowieso denk ik dat ik een stuk sneller door Chili heen ga dan door Peru en Bolivia, het is hier duur!! 12 euro voor een hostel als je gewend bent 3,5 - 7 te betalen, dure bussen en duur eten.. Nouja, vergeleken met Europa valt het natuurlijk harstikke mee :)