Cochabamba

21 augustus 2014 - Cochabamba, Bolivia

Yes, ik ben weer helemaal beter! Het lag dus echt aan de hoogte en de bijwerkingen van de hoogtepillen, ik ben heel blij dat dat voorbij is en ik hopelijk nog maar 1 keer op grote hoogte zal zijn deze reis (Uyuni - zoutvlakten). Het hostel waar ik verblijf is ook de ideale plek geweest om bij te komen: het is 30 min van de stad af op het platteland, midden in de natuur en we zijn meestal maar met 3 tot 8 gasten. Het is heel gezellig hier, het is alsof je met vrienden een vakantiehuisje huurt (maar geen idee hebt wie er de volgende dag op komt dagen), en we hebben dan ook best wat dagen doorgebracht in de grote tuin met zijn allen.

Na een tijdje op de 'Gringo trail' te hebben gezeten ben ik daar nu overduidelijk weer van af, er zijn hier bijna geen toeristen wat raar is, ik vind Cochabamba een hele leuke stad met mooie parkjes. Dé attractie hier in Cochabamba is het grootste Jezus-standbeeld van Zuid-Amerika, je moet met de kabelbaan omhoog en die is in vergelijking met die in La Paz een hele stap terug. Omdat er maar 3 karretjes per keer gaan hebben we meer dan een uur gewacht om naar boven te komen, maar het uitzicht vanuit daar is geweldig! We waren er rond 6 uur, net op tijd voor de zonsondergang. Heel mooi om dat te zien, het Jezus-standbeeld vond ik wat minder indrukwekkend.

In mijn tijd hier ben ik ook naar de lokale markt geweest (je kunt er echt alles kopen, maar het is zo ontzettend stoffig dat je er niet te lang kunt rondlopen), ben ik voor het eerst in maanden weer in een normale supermarkt geweest en ben ik vandaag ook naar de botanische tuin geweest. Onderweg naar de busterminal om de tijden te checken kwamen we iets heel vreemds tegen: een jongetje van max. 12 jaar dat in een marktkraampje op een stoffige straat een tattoeage liet zetten. Ik kan nog steeds niet geloven dat dat soort dingen hier blijkbaar echt gebeuren!

Als het goed is vertrek ik morgen naar Santa Cruz. Het probleem hier is dat je bustickets alleen op de dag dat je vertrekt kunt kopen, en de bus die ik wil vertrekt morgen om 07.00. Dat wordt vroeg opstaan en hopen dat er nog een plekje vrij is, anders wordt het wachten op de nachtbus (even serieus, wie bedenkt de busschema's in Peru en Bolivia? Je moet óf heel vroeg opstaan, of je komt om 04.00 's ochtends aan). In Santa Cruz is het op dit moment 33 graden, Bolivia heeft echt extreme verschillen in temperatuur. Ik was op het begin bang dat het heel erg koud zou zijn, dus hier kijk ik naar uit :)