Eerste indrukken van Lima

10 april 2014 - Lima, Peru

Wow, ik heb in 2 dagen zoveel nieuwe dingen gezien en meegemaakt! Lima is nogal chaotisch en je weet niet waar je moet kijken. De bus naar het centrum is inderdaad echt een avontuur, vooral 's avonds zit hij helemaal vol en rijdt gewoon met open deuren keihard door de stad. Het is wel een erg goedkope manier om te reizen: voor 1-1,50 sol (30-40 eurocent) kom je bijna overal. Er zijn bijna geen stoplichten, en waar ze wel zijn worden ze vaak genegeerd, dus oversteken is ook even wennen..

Tot nu toe ben ik 2 keer naar het centrum geweest met Ayri, de broer van Gil, en heb ik me niet onveilig gevoeld. Er zijn maar erg weinig opvallende buitenlanders, vooral in de buurt waar we wonen, dus er wordt wel veel gestaard. Ik ben nog niet naar de toeristenwijk Miraflores geweest, dus wie weet is het daar wel erg anders. Ik heb ook nog niet echt buiten de deur gegeten, in het gemiddelde eettentje hier kun je kiezen uit vlees, kip of vis (en ik heb nog nooit zoveel gegrilde kip-tentjes gezien) maar ik heb wel wat Peruaanse dingen geprobeerd. Ze hebben hier heel veel fruit en groenten die ik nog nooit eerder heb gezien, en ik wil ze allemaal proberen! Het enige wat me tot nu toe is tegengevallen is Inka Cola, dat wordt hier meer verkocht dan Coca Cola en smaakt naar kauwgom haha

Ik heb het gevoel dat ik erg veel leer bij Gil's familie: voor hen is familie heel erg belangrijk, 4 van de 6 broers en zussen wonen in dit huis en veel dingen worden samen gedaan. Ik vind het een erg mooi idee, en het is leuk om dit eens mee te maken! We eten vaak samen en zo leer ik ook wat nieuwe woorden, vooral groenten en fruit hebben hier andere namen of bestaan niet in Spanje. En wat blijkbaar ook heel normaal is in Peru: alleen koud water in de douche! Ik moet er heel erg aan wennen, gelukkig is het warm buiten :)

Wat ook nieuw is, is dat er veel valse biljetten in omloop zijn en je dus iedere keer dat je wat koopt moet checken of het biljet echt is. Eerst voelde het voor mij een beetje asociaal om dat te doen in de buurt van de persoon die je het biljet gaf, maar ik zie iedereen dat doen dus blijkbaar is het erg normaal. Wat je allemaal niet leert in 2 dagen!

1. Mary:
    11 april 2014
    Ja, het gezinsleven, dingen samen doen. Ha, valt me wel op dat je dat noemt. Voor iemand die een jaren aan het rondtrekken is.....:) Dat moesten we maar weer eens oppakken als jij terug bent en je zus terug uit Nieuw Zeeland.
    Heel fijn dat je zo wordt opgenomen in het gezin van Gil. Veel plezier op je verdere ontdekking van Lima.
    kus, mama
  2. Marlies:
    11 april 2014
    Hahaha klopt, ik vond het zelf ook best ironisch :) Dankjewel! xx
  3. Hellen:
    12 april 2014
    Hoi marlies, morgen ben ik jarig en komen Ingrid, bo tante Patty en trudy bij ons high tea-en. Ik zou het heel leuk vinden als je op Skype ook even bij ons aanwezig bent. Weet niet of jij ook Skype hebt. Ze komen rond 12 uur tot...... jennie en zoe konden helaas niet.
    Ik hoor het wel xx tante hellen
  4. Marlies:
    12 april 2014
    Wat leuk! Het is hier 7 uur vroeger, dus zullen we rond 14.00 Nederlandse tijd skypen? Mijn skypenaam is marliesgielen geloof ik! xx
  5. Hellen:
    13 april 2014
    Super, tot straks xx
  6. Gil:
    13 april 2014
    Sigue pasandola bien y disfrutando del constraste de todo el mundo europeo y de sudamerica , quiza en lima hay mas caos que en otras provincias :) disfruta y relajate