Huaraz

12 mei 2014 - Huaraz, Peru

Ik ben al weer bijna 3 dagen in Huaraz, tijd voor een update. Uiteindelijk ben ik een dag later dan gepland aangekomen, ik had voor donderdagavond al een ticket maar kreeg opeens een migraine-aanval en kon dus niet met de bus mee. Niet erg, want ik heb nog een hele leuke extra dag gehad in Huanchaco. Toen ik de volgende dag bij het busbedrijf aankwam, bleek dat de poorten waren dichtgelast door de overheid en we van een andere locatie moesten vertrekken. Ach ja, zo gaat dat blijkbaar in Zuid-Amerika :)

Zaterdagochtend kwam ik om 06.00 aan en ben toen op zoek gegaan naar een hostel. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen in een hostel vol Israeliers, geen idee waarom ze allemaal precies hier slapen maar het is wel lekker goedkoop. Toevallig is het nu feest in Huaraz, er zijn constant optochten die maar niet lijken te stoppen. Erg leuk om de mensen verkleed te zien, ik zag op zaterdag een enorm beeld van Jezus de kerk ingetild worden en vandaag begon er uit het niets een fanfare op de Plaza de Armas te spelen (en iedereen meedansen natuurlijk!)

Gisteren ben ik naar de Laguna 69 gegaan, een heel mooi blauw meer op iets meer dan 4500 m hoogte. De weg daarheen was totaal niet makkelijk, we begonnen op 4000 meter (Huaraz is 3000m) en zijn toen in ongeveer 3-4 uur naar boven gelopen. Door het lage gehalte aan zuurstof raak je zelfs op de vlakke stukken snel buiten adem, en de 2 bergen beklimmen was al helemaal zwaar.. Gelukkig kwam ik 2 Nederlanders tegen die net zo langzaam gingen als ik. En het was het allemaal waard, zo enorm mooi! En met goede uitzichten over de hoogste berg van Peru, de Huascarán die meer dan 6000 meter hoog is.

Ik denk dat ik nog zo'n 2 dagen in Huaraz blijf, voor morgen heb ik een tour geboekt naar de ruines van Chavín de Huántar en de dag erna wil ik even uitzoeken waar ik na Huaraz het beste heen kan. Mijn idee 'waar een weg is, is ook een bus' geldt niet voor Peru, dus dat maakt het allemaal wat lastiger!

1. Hellen:
    14 mei 2014
    Hoi marlies, ik neem aan dat je met een groep naar boven loopt en niet in je eentje? Je bent erg hoog pfff daar kun je volgens peter ook hoofdpijn van krijgen. Vervelend een migraine aanval. Wat een prachtig blauw meer is dat,
    Is inderdaad meer dan de moeite waard ...
    De foto met de runderen heeft qin-si al als achtergrond foto op de tablet gezet, echt mooi.
    Hier is het echt heel regenachtig, bah... maar het wordt beter als we de voorspellingen mogen geloven. Kun je me trouwens je tel. Geven. Kun je dan ook appen of heb je dat niet? Ik weet dan ook niet of het jou geld kost als we bijv. Een sms sturen, laat maar weten wat het handigste is. Veel groetjes
  2. Marlies:
    14 mei 2014
    Hihi wat leuk van die foto! We gingen in kleine groepjes de berg op, sommigen gaan heel snel maar dat lukte ons niet. De weg stond goed aangegeven, dus je kon in elk geval niet verdwalen :-) De hoogte is inderdaad echt even wennen, je kunt hier ook een 4-daagse trek doen op die hoogte maar dat doe ik toch maar niet.

Haha het weer in Nederland is 1 van de dingen die ik totaal niet mis, vermaken jullie je wel een beetje? Ik heb nu een telefoon met internet, kun je proberen mijn nummer toe te voegen aan whatsapp? 0051 947513021 xx
  3. Marlies:

4. Patty:
    15 mei 2014
    Hey Marlies . Wouw wat een mooie foto's. Een hele ervaring.
    Ik vind die bij dat bruggetje en koe op achtergrond erg mooi.
    Nou kijk uit hè daro.
    Gr. Pat