Samaipata + eerste 2 dagen in Sucre

5 september 2014 - Sucre, Bolivia

Ongeveer een week terug was ik in Samaipata, ik zat nog te twijfelen of ik echt zou gaan (met 35 graden in Santa Cruz had ik niet veel zin om actieve dingen te doen) maar gelukkig ben ik toch gegaan, het was heel leuk! Na ongeveer anderhalf uur wachten totdat de gedeelde taxi zou vertrekken - die gaat pas als er minstens 4 mensen zijn - waren we rond 2 uur ´s middags in Samaipata. Ik wilde graag naar de ruines, maar aangezien je daar heen moet met de taxi en ik niemand kende om de kosten mee te delen dacht ik dat dat niet meer zou lukken. Totdat ik tijdens het eten 3 Amerikanen over de ruines hoorde praten en ik voorstelde om samen te gaan. Zij vonden dat geweldig, ze spraken geen woord spaans dus heb ik alles vertaald en hebben zij later het avondeten betaald. Mooie deal, of niet? :) Het meest bijzondere aan de ruines was de enorme rots waar de Inka's allemaal figuren in hebben gemaakt, en de omgeving was ook erg mooi.

De volgende dag ging ik naar het dierenopvangcentrum, en meteen toen ik daar binnenliep kwam er een meisje aan met een aap op haar rug, die ik over mocht nemen. Ik vond het echt geweldig!!! Na een tijdje daar ben ik terug naar het dorp gelopen en ben ik teruggegaan naar Santa Cruz. Daar ben ik nog ongeveer 3 dagen gebleven, het was zo gezellig en ik had echt geen zin in de nachtbus naar Sucre, waarvan iedereen me had verteld dat die verschrikkelijk was.

De bus viel harstikke mee eigenlijk, soms was de weg enorm slecht maar ik heb beter geslapen dan ik normaal doe in een nachtbus. Op mijn eerste dag hier was er een grote hagelstorm waar de mensen in mijn hostel een hagel-man van hebben gemaakt, maar verder is het hier zonnig en minder warm dan in Santa Cruz. De meeste mensen blijven hier best wel een tijdje, dus het is super gezellig in het hostel: we eten samen, 's middags komt iedereen terug van spaanse les en zitten we met zijn allen op het dakterras om te studeren/lezen. Ik heb nu ook veel zin om weer spaans te studeren, maar het is onmogelijk om spaanse studieboeken te vinden dus ik denk dat ik zelf wat dingen uitprint om me voor te bereiden op lessen.

Toevallig is een Sophie, een vriendin die ik in Paracas leerde kennen, ook in Sucre en zullen we elkaar vanmiddag zien, super leuk!!