De zoutvlakten bij Uyuni

20 oktober 2014 - Uyuni, Bolivia

Dit was zo enorm mooi en bijzonder, mocht je ooit in Bolivia zijn dan mag je dit echt niet overslaan!

Dag 1: We vertrekken rond 11 uur 's ochtends met een groep van 6 personen. Maja, ik (Jack zou eerst ook meegaan, maar die is met een nachtbus naar Uyuni gegaan en dat wilden wij niet dus gingen we een dag later), 2 andere Nederlanders die heel gezellig waren, en 2 oudere Russische vrouwen die bijna geen spaans/engels sproken, dat was een beetje ongemakkelijk. Net buiten Uyuni stoppen we even bij wat oude treinen om foto's te maken, en daar zien we hoeveel mensen tegelijkertijd met ons de tour doen: minstens 150! En dit is het laagseizoen, onze gids vertelde ons dat het in het hoogseizoen 3x meer is.. Het eerste wat me opvalt onderweg naar de zoutvlakten, is dat de bergen op de horizon er heel vreemd uitzien: door het zout lijken ze te zweven en zien de uiteinden er nogal raar uit (zie deze foto http://marliesopreis.reislogger.nl/foto/algemeen/img-6584.1459711). Na een tijdje komen we aan bij wat zouthoopjes en het begin van de zoutvlakten. Ze zijn niet zo wit als lijkt op de foto, meer een beetje lichtbruin. Na een van de bergjes geproefd te hebben gaan we door naar een hotel gemaakt van zout voor de lunch. Omdat onze chauffeur een van de weinigen is die blijkbaar ook jeeps kan repareren en er nu al een paar jeeps niet meer werken moeten we best wel even wachten na het eten. Na een tijdje besloten we maar van die typische perspectief-foto's te maken, wat een stuk moeilijker is dan het lijkt! Maja heeft alle goed gelukte foto's, die zal ik uploaden wanneer ik ze heb ontvangen. Ik heb wel alvast een mislukte geupload, het was de bedoeling dat we van een enorme waterfles weg zouden rennen en dit is het resultaat hahaha: http://marliesopreis.reislogger.nl/foto/algemeen/img-6546.1457352
Na nog een paar uur over de zoutvlakten waar niets groeit komen we opeens aan bij een eiland dat helemaal vol staat met cactussen, vanaf bovenop hadden we ook een heel mooi uitzicht, super! Daarna komen we aan bij ons hotel voor de eerste nacht, ook gemaakt van zout (zelfs de bedden).

Dag 2: We staan om 7 uur op om te ontbijten (het standaard ontbijt in Zuid-Amerika, brood met boter en jam). Onze eerste stop is een uitkijkpunt bij een actieve vulkaan - er kwam een klein wolkje uit - spannend! Het uitkijkpunt zelf is ook heel interessant, het lijkt wel buitenaards met rare rotsen en planten. Die groene plant waar ik op sta (IMG_6617) lijkt heel zacht maar is keihard en plakt (daar kwam ik later pas achter). De tweede stop is er een waar we allemaal heel erg naar uitkeken: de flamingo's! Verspreid over een paar lagunas zien we honderden flamingo's, en net toen ik dacht dat het niet mooier kon worden kwamen we aan bij het rode meer (http://marliesopreis.reislogger.nl/foto/algemeen/img-6716.1457375). Zo ontzettend mooi, ik kan nog steeds niet geloven dat zulke plekken echt bestaan!!

Rond 4 uur 's middags zijn we alweer op onze slaapplek, op 4200 meter hoogte. Van toen tot 21.00 hebben we eigenlijk alleen gegeten en gekaart, om 21.00 gingen de lichten uit omdat we om 05.00 's ochtends weer op moesten staan. Ik keek niet uit naar deze nacht, een vriendin had me verteld dat ze met 3 lagen kleding + 3 dekens + een slaapzak sliep en het nog steeds super koud had. Eigenlijk vond ik het best meevallen! Ja, het was koud, maar met kleding, de dekens en een muts was het echt wel te doen. Het om 5 uur opstaan was minder leuk ;)

Dag 3: Ik weet niet of het aan de hoogte lag of dat ik niet genoeg ervaring heb met  zonsopgangen, maar dit was de snelste zonsopgang die ik ooit heb gezien. Net na de zonsopgang komen we aan bij geisers die we aan mogen raken (hoe cool!). Je kunt er ook in kijken en dat ziet er heel bijzonder uit, ik zal later wat filmpjes uploaden. Volgens mij was het niet compleet veilig om zo dichtbij te komen (Maja heeft dit ooit in Nieuw-Zeeland gezien maar dat was op grote afstand, je mocht niet dichterbij), maar het was echt echt geweldig! Hierna gingen we naar een hot spring, we hadden al sinds het begin van de tour niet gedouched en ik ben ook niet in die hot spring geweest omdat we maar heel weinig tijd hadden. Wel een heel mooi uitzicht weer (IMG_6752) daar. En onze laatste stop als complete groep: het gekleurde meer en een vulkaan op de achtergrond. De mineralen in het water geven het verschillende kleuren, met wat geluk ziet het hele meer er knalgroen uit maar wat wij zagen was ook helemaal niet verkeerd :) Na deze stop gingen Maja en de 2 Nederlanders door naar San Pedro de Atacama in Chili, en ik ging met de 2 Russen terug naar Uyuni. Dat was nog zo'n 8 uur in de jeep, waarin niet zo heel veel meer te zien was. Wel echt geweldig vond ik het 'rotsenbos', kilometers met bijzondere en enorme rotsen afkomstig van een vulkaan. Ik was nog op zoek naar vizcacha's, maar die heb ik jammer genoeg niet gezien.

Na terugkomst ben ik nog een nachtje in een hostel in Uyuni gebleven, vroeg naar bed gegaan omdat de enige dagbus naar Tupiza om 06.00 uur 's ochtends ging. Wel weer een hele mooie busreis en Tupiza zelf is omgeven door mooie bergen. Morgen vertrek ik naar het noorden van Argentinië, ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren (3x wisselen van bus om naar Salta te komen, ik hoop dat het in 1 dag kan)

1. Hellen:
    20 oktober 2014
    Fantastisch, heel indrukwekkende foto's
    Een hotel van zout wie had dat nou bedacht dat dat bestond. Dat je vroeg op moet maakt allemaal niet uit als je zulke wonderen allemaal tegenkomt. Kijk weer uit naar je volgende belevenissen xx
  2. Hellen:
    20 oktober 2014